• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 10 تیر 1398
کد مطلب : 62830
+
-

ثبت ملی 18  اثر ناملموس اصفهان و یزد

مدیرکل میراث فرهنگی   اصفهان از ثبت ملی 13 اثر ناملموس این استان در فهرست میراث ناملموس کشور خبر داد.
به گزارش ایسنا، «فریدون اللهیاری» گفت: با توجه به برگزاری شورای ثبت میراث ناملموس کشور طی روزهای چهارم و پنجم تیرماه در اردبیل، استان اصفهان با ارائه 13 پرونده از میراث ناملموس در پهنه استان، بیشترین تعداد پرونده‌های کل کشور را جهت ثبت در میراث ناملموس ملی ارائه کرد که خوشبختانه تمام این پرونده‌ها مورد تصویب قرار گرفت.

وی افزود: با تصویب این 13 پرونده، مجموع میراث ناملموس ثبت‌شده استان اصفهان به 138 مورد افزایش یافت. مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان تصریح کرد: مهارت بافت قالی یلمه علی‌آباد دهاقان، آداب ‌و رسوم پخت کاشی ابو زیدآباد آران و بیدگل، آیین پخت سمنوی نذری شهرضا، دانش سنتی و مراحل کاشت خربزه سین برخوار و دانش سنتی و مراحل کاشت خربزه گرگاب شاهین‌شهر و میمه، از جمله آثار ثبت‌شده استان اصفهان در فهرست میراث ناملموس کشور است.
اللهیاری ادامه داد: سایر آثار ناملموس تازه ثبت‌شده اصفهان را نیز مهارت پخت کباب گلپایگان، دانش جوزقند کاشان، برزک و قمصر، دانش پخت کلوچه سنتی کاشان، مهارت ساخت عروسک نوعروسان بادرود، آیین جوش شهرستان نائین، نظام آبیاری چشمه ثلاثه جوشقان استرک کاشان، هنر بافت قالی یلمه‌های طالخونچه و مهارت بافت قالی مهاباد اردستان تشکیل می‌دهد.


قهوه یزدی در لیست آثار ناملموس

همچنین مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد گفت: 5 اثر استان شامل اسفندانه چاهک خاتم، خورجین‌بافی اشکذر ، زنجیر نردبان‌بافی، ماهی لرزان و قهوه در اجلاس سراسری آثار ناملموس کشور که در شهر اردبیل برگزار شد، به ثبت ملی رسید.
«سید مصطفی فاطمی»   افزود: تدوین پرونده آثار مورد اشاره از سه ماه گذشته در دستور کار این اداره کل قرار گرفت و روز گذشته در اجلاس یادشده، به‌اتفاق آرا به ثبت ملی رسید.

وی خاطرنشان کرد: شیوه ساخت، دانش و فناوری اسپندانه چاهک خاتم، خورجین بافی اشکذر و زنجیر نردبان بافی و ماهی لرزان به عنوان آثار ناملموس ملی به ثبت رسید.
فاطمی گفت: همچنین پرونده قهوه یزدی هم در این اجلاس ارائه شد که دانش بومی و تهیه این نوشیدنی به عنوان دانشی خاص در فهرست آثار ملی ناملموس به ثبت رسید.

وی اضافه کرد: این نوشیدنی در طی چند قرنی که وارد ایران و یزد شده با تغییراتی که در مراحل تهیه آن رخ داده، جایگاه خود را در فرهنگ، آداب و رسوم یزدی ها باز کرده و تبدیل به عنصری جدا نشدنی و شاخص در مراسم‌ مذهبی این شهر شده است.

فاطمی با بیان اینکه پرونده ثبت ملی پالوده و شولی یزدی هم در دستور کار این اداره کل قرار دارد، اضافه کرد: ثبت آثار با هدف صیانت از مواریث تاریخی و فرهنگی انجام می‌شود و علاوه بر این فرصتی برای معرفی هرچه بیشتر این آثار در سطح ملی و بین‌الملل فراهم خواهد شد.
قهوه یزدی حاصل تلاقی فرهنگ غنی از مهاجرت بحرینی‌ها به یزد و ترکیب آن با سلیقه شیرین یزدی‌ها در کنار هل و ادویه پارسیان است. قهوه یزدی بیشتر در مراسم مذهبی نوشیده می‌شود و به قهوه روضه‌ای نیز معروف است.

این خبر را به اشتراک بگذارید